Saturday, May 19, 2007

FERIE! - khorixas & Livingstone

Kjekt a se vertsfamilien i Khorixas igjen! Riana har lenge spurt om jeg ikke kunne komme pa besok igjen, sa det var ekstra kjekt a kunne bruke litt av ferien til a se hvordan det gar i khorixas. Fikk dessuten lagt besoket slik at hun hadde fri, sa da hadde jeg godt selskap i dagene jeg var der. Riana har forresten flyttet inn til morens hus igjen, sa da fik jeg prove a bo sammen med en skikkelig familie med bade mor, soster, bror og nevo.
Etter noen dager i Khorixas kom dagen for a reise videre nordover, til Livingstone(Zambia). Bussen skulle ikke vare i Otjiwarongo for kl 2030, men likevel bestemte vi oss for at det beste var a dra sa tidlig som mulig for a vare sikker pa a rekke det. Kjoreturen bort dit er vel ikke mer enn rundt halvannen time, men nar man er avhengig av "public transport", kan det fort ga med en del tid pa venting. Dette innebarer nemlig at man bare drar ned til enkelte bensinstasjoner, og venter pa at sjaforer som skal samme vei, far fyllt opp bilen.

Heldigvis gikk det ikke alt for lenge for alt var ordnet, sa da hadde jeg veldig god tid i Otjiwarongo. Dette forte til at jeg benyttet sjansen til a besoke en skikkelig krokodillefarm, der de avler krokodiller for sa a selge kjott, skinn, osv. Fikk til og med smakt pa en krokodilleburger, og ma nok innromme at det var overaskende godt. (Litt kyllingaktig smak).

Fra krokodillefarmen:
Turen oppover, og forbi grensen gikk vedig greit, sa ved lunsjtid neste dag, var jeg endelig innlosjert pa Jollyboys Backpacker i Livingstone. Synes arlig talt at de Namibiske byene har mer sjarm, men det er ingen tvil om at Livingstone har mye a by pa. I hvert fall hvis man har penger...

Dagene fremover ble derfor brukt mye pa diverse turistaktiviteter, avslapping i det fine varet, og mange nye bekjentskaper. Artig hvordan det kjennes sa naturlig a bare snakke med en tilfeldig person som om man er tidligere venner, og ikke innse at du ikke vet hva den andre heter engang for det har gatt over en halv time.

Allerede kl 0645 (0545 etter Namibisk tid) ble jeg hentet pa Jollyboys forste morgen. Var ikke akkurat keen pa a ga ut av sengen akkurat da, men det var definitivt verdt det! Etter en kort(og kald) kjoretur i en apen bil, kom vi frem til startstedet innenfor et dyrereservoar. Der ble det kaffe og sjokolademuffins (herlig)mens vi fikk beskjed om planen for turen. Deretter var det bare a bli med resten av gruppen som fulgte etter guiden og mannen med gevar. Etter de to forste timene ma jeg nok innromme at jeg begynnte a ga litt lei av fugler, bukker og trar, men sa kom spenningen. Etter a ha lett forgjeves i lang tid, fant nemlig guiden ferske spor etter nesehorn! Da tok det ikke lang tid for vi nadde dem igjen, slik at vi kunne folge etter dem pa litt avstand frem til et vannhull. Perfekt sted a ta en pause for a spise kaken guiden hadde med.

Etter dette gikk det slag i slag, slik at innen en times tid hadde vi sett bade giraffer, en buffalo og bavianer. Da vi i tillegg sa elefanter pa vei ut av parken, kunne ikke turen vart bedre.




Som vanlig, var det skyfri himmel og sol ogsa neste dag. Perfekt, ettersom jeg hadde planlagt at dette skulle vare dagen da jeg besokte Victoria falls, et av verdens 7 underverker. Synet var stralende, der fossen stormet ned med en slik kraft at mye av vannet sprutet opp igjen, over fossen, og kom ned for andre gang som regn.
For a fa sett mest mulig, gikk vi blant annet over denne broen. Tror aldri jeg har vart borti varre regnvar..selv ikke i Norge. Broen og geleddene var dekket av gronnt slimbelegg etter a vare sa lenge "under" vann. Tror faktisk ikke engang den beste regnfrakken vil holde deg 100% torr der. Etter at jeg kom tilbake fra broen.. sokkvat inn til beinet. Takk og lov for at det var en varm vinterdag!



Siste dag med eventyr i Livingstone for denne gang. Etter mye frem og tilbake (og rad fra andre) bestemte jeg meg for a ta Gorge Swing i stedet for strikkhopp. Dette var nemlig liknende aktivitet en hel dag, i stedet for bare et hopp, slik at det visstnok gir mer verdi for pengene. Det er nemlig muligheter for bade rappelering forover og bakover, samt "flying fox" hvor du loper og slenger deg utfor en bratt kant festet til en line som gar til den andre siden. I tillegg har du selve Gorge-swingen, hvor du har et fritt fall pa 55m for du stoppes av linen slik at du slenges i en bue. Desverre har jeg ingen hoydeskrekk, slik at det som nok er skremmende for noen, egentlig var litt kjedelig. Var bare selve Gorge-svingen som ga litt kriblefolelse i magen, men selv der holdt det egentlig med to forsok. En ting skal de uansett ha.. det var utrolig flott utsikt der jeg hang i luften, og bade frokost og lunsj var kjempegod.
Flying fox: Gorge swing:


Utsikt fra luften
Siste kveld ble benyttet med et cruise pa Zambezi river, for a se pa den fantastiske solnedgangen. Utsikten mot Victoria falls:
Kjekt a se bade flodhest og krokodiller underveis...

3 comments:

Tor said...

Kjære Bjørg.
Takk for alle de fine bildene. Du er helt utrolig. I tillegg til at du har mot til å være med på alt mulig, er du kjempeflink til å fortelle om det. Takk for at vi får være med på alle dine opplevelser.
Kjærlig hilsen fra Bestemor og Bestefar.

Unknown said...

Hei Bjørg!
Skal si at du har hatt en spennende tid i Afrika. Tøff er du også! Nesten så en gammel tante kan misunne deg. ;-)
Håper at du får en fin tid fremover også, til du kommer hjem og kan fortelle oss ennå mer.
Ta godt vare på deg selv til vi ses.
Klem fra tante Oddrun
PS. Skal hilse fra resten av gjengen her i Oslo

Anne said...

Hei Bjørg.
Så mye rart du finner på ! Jeg skulle spørre fra Tore hva slags rusmiddel du bruker. Han mente at ingen ville finne på å ta Gorge-Swingen uten å være dopet ned. Håper du har det bra hilsen Anne