Thursday, March 8, 2007

khorixas - siste del

Jeg kan ikke fatte at tiden går så fort, men nå er jeg i alle fall ferdig med tiden min i Khorixas og har dratt videre til Swakopmund for teammøte.


Ble mye rutine den siste halvannen uken, med mye sport både i og etter skoletid for barna. Egentlig ganske greit at det ikke var så mye nytt, for den siste uken fikk vi lite hjelp av NAM-VIP'ene og Terje (den lokale score-frivillige som er et år i khorixas). De var nemlig på møter nesten hver dag, der NAM-VIP'ene skulle få opplæring i administrering av sport. Bildet er av ei jente som sov paa fanget mitt under store deler av friidrettsstevnet forrige uke.. Utrolig kult haar!

Selv kjørte vi veldig mye KAO på skolen den siste tiden, og jeg må si jeg er litt imponert over hvor mye de unge vet. Håper dette blir utnyttet mye i fremtiden, for jeg tror det er flere av de unge som sitter inne med mye ressurser som kan bidra til å hemme spredning av HIV i khorixas. Bildene under er fra en time i "life skills" som jeg og Lissie holdt for klasse 12B. Vi hadde da gitt dem i oppgave aa gaa sammen i grupper og diskutere hvilke utfordringer khorixas staar ovenfor, og hvordan man kan bekjempe dem. Hadde sa en gjennomgang paa slutten.









Riana har forresten fått seg en jobb nå :) Ikke rare lønnen akkurat, men alt hjelper, og det er jo lettere å få seg en ny jobb når man allerede har en. Ganske håpløse arbeidsavtaler i khorixas da. Riana f.eks. har arbeidsdag fra 0800 - 2400 (uten lunjspause), og jobber syv dager i uken, annenhver uke. For dette får hun tilsammen 400kr i mnd, noe som ikke rekker til skikkelig mat for mer enn en person. Men men.. Alle monner drar, og hun får heldigvis hjelp av moren som er ansatt i politiet og derfor får greit betalt. Riana trives i hvert fall med jobben foreløpig, og det er jo det viktigste.

Var forresten i Fransfountain på onsdag. Dette er en landsby litt utenfor khorixas. Artig å se litt nytt, og leke med barna der. Fikk dessuten en omvisning rundt i landsbyen, med følge av barna etter lekingen. Artig hvordan en unge kan starte på en sang, så fortsetter resten av følget med full røst. Hørtes ut som et skikkelig 17-maitog der vi gikk rundt.

Leking i Fransfountain:


Omvisning i Fransfountain:


Sport for all paa Dunkerhoek:


Marte faar flettet haaret av barna paa Dunkerhoek;
Gutten med lendekledet er forresten en Himba. Kommer nok til aa se mange kledd slik naar vi kommer til Opuwo.


Jeg og noen av barna i familien til Lissie:

3 comments:

Martin (Far) said...

Fint å se at det går bra. Lykke til på neste sted. Det er nok noen fler inne å kikker på blogen din nå. Ligger pekere noen steder.

Tor said...

Kjære Bjørg!
Takk for beretning.
Vi har det bra. Hilsen Bestefar og Bestemor

m@gnum said...

Høres spennede ut! Morro å følge med i bloggen din. Du får forresten ikke tak i meg på sms nå..har ikke simkort til mobilen min :-/