Wednesday, February 14, 2007

Khorixas

I syvtiden mandags kveld, steg 5 trotte gruppemedlemmer og to gruppeledere ut av bilen etter en lang og varm kjoretur. Det var heldigvis lite vi skulle gjore denne kvelden, saa alle dro raskt til hver sin vertsfamilie for aa slappe av og snakke. Paa forhaand var jeg litt nervos for hvordan det ville bli aa mote en ny familie med en annen kultur, men dette har hittil gaatt helt greit. Den nye familien min bestaar naa av Riana (21 aar) og hennes sonn(2 aar). De er utrolig snille, og tar veldig godt haand om meg. Jeg faar allerede lov til aa hjelpe litt til i hjemmet, saa jeg foler meg litt som en av familien:) Ellers har jeg mott baade moren, ei tante, og 2 brodre, saa jeg faar oppleve en del familieliv.

Godt at jeg slipper aa stresse med aa passe inn i familien, for jeg tror det kommer til aa bli mye aa gjore mens vi er her. Allerede i gaar var timeplanen ganske full. Det ble en del moter for at folk skulle vite hvem vi var, og fra kl 3-5 var det tid for vaar forste friidrettstime med noen av skoleklassene. Veldig goy aa kunne jobbe litt som trener, men utrolig varmt. (tror ikke jeg kommer til aa ha like store problemer med aa lope i vermen etter dette oppholdet). Var helt utslitt da vi dro hjem, saa etter en sen men god middag (geitekjott med ris, poteter, lok og litt krydder) gikk det ikke mange minuttene for jeg la meg aa sovnet. Kan forresten fortelle dere at det er vanlig aa spise kjott med hendene her, og at jeg har lovt aa laere dere det hvis jeg lager en av rettene herfra til dere.

Ble tidlig start i dag da, for vi hadde et mote med rektoren paa skolen cornelius (videregaaende) allerede kl 0730. Deretter holdt vi en gymtime med en 9.-klasse (ungdommer paa mellom 14-20 aar). Ganske artig egentlig, for bortsett fra at vi manglet laereren, ble det en bra time. Blir nok en del tidlige timer her, for paa grunn av varmen holder man timene saa tidlig som mulig eller etter kl 4 paa kvelden. Kanskje jeg kommer tilbake som et A-menneske? :)

Akkurat naa sitter jeg inne paa en internetcafe, mens jeg venter paa at jeg skal ha neste time kl 1240. Haaper den fungerer like greit soom den forrige, selv om vi blir faerre instruktorer enn paa den forrige timen. Vi fikk nemlig en del hjelp av en annen norsk frivillig (Terje) i tillegg til at de to teamlederene var med paa evalueringen. De drar naa til en annen skole for aa hjelpe de 3 resterende av gruppen med deres forste time. Var veldig greit aa kunne dra en del nytte av Terje mens vi er her, for han har allerede vaert utplassert her i khorixas i mange mnd, og vet hvordan ting fungerer. Ser uansett hele gruppen senere i kveld, saa hvis det er noe jeg lurer paa har jeg sjansen til aa sporre da.

Haaper alle har det bra der hjemme, og at dere sender meg litt mail etterhvert. Selv skal jeg prove aa nyte turen, og laere saa mye om kulturen som jeg kan. (som en smakebit kan jeg laere dere at god morgen paa Damara uttales maarro , hvordan har du det = madisa, og svaret: bra = !ai i ge a. )

4 comments:

Anders & Annka said...

Sikker på at du ikke har byttet om på uttrykkene? hehe...var litt forskjell på antall ord i oversettinga...;P
Lærer du oss stygge ord uten at vi vet det selv???
Come back soon!
;-)

toril said...

du hadde veldig utfyllende profil syns jeg:p annka sier at hun skal sende deg noen bilder på mail som du kan legge ut der...

Martin (Far) said...

Hei Bjørg !
Fine beskrivelser. Skulle ønske du kunne legge inn noen bilder. Gjerne noen av landskapene som sikkert er ganske fremmedartet.

Tor said...

Kjære Bjørg!
Takk for brevt. Det er hyggelig å høre fra deg. Fint at du har det bra, og bor hos en hyggelig familie. Her har det vært ganske kaldt, helt ned til -30 grader.
Fortsatt lykke til med oppholdet i Afrika. Kjærlig hilsen fra Bestemor og Bestefar.